Magazín proprofiky

 

10 praktických tipů jak vybrat sekačku na trávu

.................................................................................

 

.................................................................................

 
 
.................................................................................

 

Instalace: Závlahový systém Gardena v Ústí nad Orlicí

.................................................................................

 

Řidiči pozor! Umíte vybrat nabíječku pro vaši autobaterii?

.................................................................................

 

 

Máte automower? Tak ho nenechte ležet na zemi

.................................................................................

 

Jak za 10 minut složit novou motorovou pilu k prvnímu použití

.................................................................................
 
 

 

Testy a rady

Jak vybrat nabíječku autobaterií

Jak vybrat nabíječku autobaterií - 5000+1 strojů a nářadí. Snadné vrácení - předprodejní servis - přes 4000 produktů    V zimním období nás často zradí vozidlo z důvodu nízké kapacity akumulátoru. S řešením tohoto problému nám může pomoci nabíječka autobaterií. Jak ale vybrat tu správnou nabíječku, aby vyhověla našim potřebám?

Výkon nabíječky autobaterií

Autobaterie

Nabíjecí proud se řídí kapacitou akumulátoru, který chceme nabíjet. Doporučený nabíjecí proud je přibližně jedna desetina kapacity baterie.

Příklad:

Ve vozidle máte akumulátor o kapacitě 50 Ah (ampérhodin), nabíjíme proudem 5 A

V případě akutní potřeby dobít akumulátor můžeme použít krátkodobě rychlonabíjení  maximálně dvojnásobkem doporučeného proudu, tedy v našem případě 10A.

Z uvedeného vyplývá, že pro motocykly dostačuje nabíječka se středním nabíjecím proudem 2 A, pro osobní automobily 6 A, pro dodávky 10A, pro střední nákladní automobily 20 A, pro tahače a stavební stroje 30 A.

Výkonnější nabíječky mají regulaci nabíjecího proudu v několika stupních, takže se s nimi dají nabíjet i baterie s menší kapacitou. Z hlediska životnosti akumulátoru je výhodnější dobíjet delší čas nižším proudem.

Typy nabíječek autobaterií

Nabíječka Autobaterií CemontNejznámějším typem je klasická transformátorová nabíječka, kde proces nabíjení není řízený.

V počáteční fázi je nabíjecí proud vyšší, postupně se napětí na svorkách baterie zvyšuje a dochází k poklesu nabíjecího proudu. Velikost nabíjecího proudu je daná typem nabíječky, většinou má dva nebo čtyři regulační stupně, některé průmyslové nabíječky mají plynulou regulaci.

Dalším typem jsou nabíječky s pomocným startovacím zdrojem. Tyto nabíječky jsou robustnější, neboť proudy potřebné ke startování jsou značně vysoké a tedy transformátor nabíječky musí mít dostatečný výkon. Pomáhají nastartovat motor v zimním období, kdy kapacita baterie vlivem mrazu klesá a ztuhlý olej v motoru klade větší odpor.

Nejsofistikovanější jsou automatické nabíječky, které optimalizují nabíjecí proces. Nabíječka zkontroluje stav baterie.

Pokud je velmi málo nabitá, tak nabíjení začíná nižším proudem, dokud napětí nedosáhne hodnoty 12V. Potom následuje hlavní fáze maximálním nabíjecím proudem, na 75 - 80 % kapacity.

Dokončení nabíjení na 100% se dosáhne udržováním konstantního napětí tak dlouho, až se proud dostane na minimální hodnotu. Následuje analýza, kdy je v nabíjecím cyklu provedena krátká přestávka ve které se sleduje pokles napětí, aby bylo zřejmé, zda není baterie vadná.

 

Poslední je udržovací fáze, která zabezpečuje  bezvadný stav, i když se baterie nepoužívá.

Pohotovostní startéry neboli přenosné startovací zdroje nejsou v pravém slova smyslu nabíječkami. Tato zařízení nejsou připojena k síti, mají vlastní akumulátor a používají se pro nastartovaní vozidel s vybitou autobaterií, nebo jako záložní zdroj. Využití mají hlavně v autoservisech a autobazarech.

Jakou nabíječku vybrat

Nepotřebujete pomocný startovací zdroj?

Tak je nejvhodnější automatická nabíječka, která nám zajistí optimální průběh nabíjení. Nabíječku pouze připojíme, zapneme a o další se nemusíme starat. U klasické nabíječky musíme pohlídat dobu nabíjení a v okamžik plného nabití ji odpojit. Pokud toto neprovedeme dochází k varu elektrolytu a snižování životnosti baterie. Automatické nabíječky mají také ochranu proti zkratu a přepólování, což u klasických transformátorových nabíječek chybí. Výhodou je u některých automatických nabíječek i pulzní průběh nabíjení, který omezuje tzv. sulfatizaci, což je usazování nežádoucích síranů olovnatých na deskách akumulátoru a tím prodlužuje jeho životnost. Tuto funkci má například nabíječka ID CHARGER 15 EVOLUTION  výrobce CEMONT, který patří do koncernu Air Liqude Welding, světového výrobce nabíjecí a svařovací techniky.

Také musíme vzít v potaz, jaký máme typ baterie. U automobilů to jsou nejčastěji olověné baterie s elektrolytem kyseliny sírové. Tyto autobaterie nemají žádné speciální nároky na nabíječky. Pozor musíme dát u gelových baterií, které jsou nejčastěji v motocyklech, lodních motorech nebo v zahradní technice. Tam musíme použít nabíječku, která je určena pro nabíjení gelových baterií, což je například ICHARGER 5.3.  Pokud bychom použili klasickou transformátorovou nabíječku, tak by došlo ke zničení akumulátoru.

V případě, že máme problémy se startováním v zimních měsících, použijeme nabíječku s pomocným startovacím zdrojem. Ten musí být dostatečně výkonný. Pro osobní automobil alespoň 300A,což splňuje nabíječ START 520.2.  Pro nákladní automobily a stavební stoje dosahují startovací proudy řádově tisíc ampér, tedy vhodné zařízení je například VELOX 1200T CD2.

Pokud si ani po přečtení tohoto článku nejste jisti jakou nabíječku vybrat, obraťte se na našeho technika v sekci kontakt, který vám s výběrem poradí.